Zahuktava se i nautička sezona. Zasada nema većih poremećaja, no djelatnici iz nautičkog sektora upozoravaju na neuobičajeno mali broj rezervacija za srpanj i kolovoz.
Ovi Česi imaju brod na vezu u marini u Biogradu na Moru - svaki godišnji odmor provode u Hrvatskoj.
- Volim Hrvatsku, volim more. Hrvatska je prekrasna, kaže Sofia, Češka.
- Dolazim u Hrvatsku dvadesetak godina i vidim da su cijene rasle. Svugdje je poskupjelo, i u Češkoj i u Hrvatskoj, ističe Tadeas, Češka.
- Prelijepo je ovdje, obilazimo otoke, uživamo u marinama, u kupanju. Poskupjelo je, ali i dalje nije skuplje nego kod nas u Austriji, naglašava Gerhard, Austrija.
Kako ističu gosti u anketama, nije im skup najam broda, već ukupan trošak putovanja.
-
Zbog priveza, možda nekakvih ne-fer cijena u restoranima koji ne pruže
vrhunsku uslugu, a naplate jako puno, to je dovelo do toga da su možda
ove godine odlučili preskočiti Hrvatsku, probati negdje drugdje, ali ja
dugoročno uopće ne sumnjam u našu konkurentnost, poručuje Luka Šangulin, direktor tvrtke za najam brodova u Biogradu na Moru.
Naime
rezervacije za srpanj i kolovoz su puno lošije nego prošle godine u ovo
vrijeme, dok su podaci Hrvatske turističke zajednice za nautički
turizam u predsezoni čak u blagom porastu.
- Bilo je termina koji
su bili jako traženi i dobro bukirani, ali rupe koje su iza toga ostale
su posljedica rasta naše flote i rasta cijena generalno u Hrvatskoj, ne
samo u našoj industriji, koja nije rasla što se tiče cijena zadnje
dvije godine, kaže Šangulin.
Cijene chartera su čak i nešto
padale s obzirom na to da je ponuda velika pa gosti čekaju s
rezervacijama kako bi ostvarili popuste.
- U rezervacijskim
sustavima su znatno niži brojevi tjedana popunjeni u sedmom i osmom
mjesecu i to je nešto što općenito prepisujemo jednom trendu last-minute
ponuda, naglašava Selma Ćubara, portal Charter.hr.
Kako kaže Ćubara, nije u Grčkoj charter ništa jeftiniji nego kod nas, ali ostali troškovi koji idu uz putovanje jesu.
-
Međutim, naša kvaliteta i naša sigurnost koju nudimo ovdje, pa i
blizina, do nas je puno lakše doći, gosti se ipak odlučuju, prevagne u
našu korist, ističe Ćubara.
Ova godina, kaže, vjerojatno neće biti rekordna, ali neće ni podbaciti. Samo bi punjenje srpnja i kolovoza mogao biti puno veći izazov nego proteklih godina.
Soža: Dio charter prometa premjestio se u Grčku
Član vijeća Udruženja marina pri HGK, Ivan Soža za Dnevnik je rekao kako prve brojke govore da je sezona dobro pripremljena, ali je promet u charteru nešto slabiji.
-
U petom mjesecu bio je za 7 posto slabiji, a u prvih pet mjeseci 15
posto je bio slabiji. To je nešto što pokazuje da dolazi do poremećaja
na tržištu. Lipanj ide svojim tempom i očekujemo kako će biti u srpnju i
kolovozu. Očekujemo da bi se moglo iznivelirati stanje i doći na neke
brojke koje smo imali prethodnih godina, rekao je.
Soža je
naglasio kako su marine popunjene optimalno te su one spremne ušle u
sezonu. S druge strane, u charteru su vidljive oscilacije.
-
Jedan od faktora vezano za charter jest da se promet premjestio u Grčku.
Grčka je povukla nekoliko poteza i ona je svojim charter kompanijama
davala subvencije čak od 50 posto za nabavu novih brodova. Oni su
obnovili flotilu. Automatski su mogli s obzirom na subvencije i smanjiti
cijene čitavog paketa aranžmana pa je tako recimo paket aranžman s
aviokartom povoljniji nego da gost dolazi autom ovdje kod nas, pojasnio
je.
Soža je kazao kako su last minute rezervacije postale pravilo ne samo u charteru nego i apartmanima.
- To otežava poziciju charter kompanije jer moraju biti spremne čekati do zadnjeg časa, eventualno spustiti cijene da bi mogli popuniti kapacitet. Cilj naravno da se kapaciteti optimalno popune i da charter tvrtke završe sezonu naravno s pozitivnim poslovanjem, zaključio je Soža.